"Slå ihop serierna"

  Jag fick en förfrågan om att skriva lite om mina tankar och funderingar om vad man ska göra för att Norrhockey ska få fart och hur man ska kunna locka fram publiken ur sina hem.

  Många pratade om att norra div1 var jämnare än någonsin men då vill jag vara negativ och säga att den var kanske sämre än tidigare. De lagen som kanske alltid har klassats som dåliga har börjat få mera div1 rutin och börjat närma sig lag som Piteå, Kiruna, Asplöven.
  Men om man tittar på playoff så visst var det jämna och bra matcher men så fort det blev playoff 3 och vi norrlänningar fick möta lag från söder då tog det jävlat tvärstopp. Vad beror detta på? Är vi så dåliga eller är södra lagen så mycket bättre?
  Jag tror inte vi är så mycket sämre men problemet tror jag ligger på matcherna, vad det är för kvalité på motståndet mm.

  För 1år sedan spelade jag i samma serie som Karlskrona och Tingsryd och vad kan man säga om den serien jämfört med våran, jo kvalitén på matcherna var riktigt bra. Jag spelade med Ulricehamn och vi hade absolut inget suveränt lag det året men vi stod upp riktigt bra mot lag som Tingsryd och Pantern mm, det var nästan aldrig storvinster med 10-0, 12-1 eller sådana siffror utan det var jämna matcher hela tiden, alla kunde slå alla.
  Vad jag försöker säga är att för att ska vi få slagkraftiga lag i norr måste kvalitén på matcherna bli mycket bättre och vi måste slå ihop oss med div1b, då tror jag att matcherna blir jämnare och att vi kommer till playoffspel med jämnare och tuffare matcher i bagaget.

  Detta tror jag också att publiken skulle gilla, att inte ständigt behöva se samma lag varje år. Jag vet att det pratas om att det är för dyrt att slå ihop dessa två div1 serier och att resorna blir för dyra, men jag tycker att det måste väl gå att lösa. Det måste alla föreningar förstå, vad är det vi vill med hockeyn? Vill vi bara hålla på och lalla i samma serie hela tiden? Nä inte direkt.
  Vissa lag har en vision och mål att gå till allsvenskan och ska vi göra det så är detta ett måste för hockeyn i norr.

Mattias Backman
Spelare i Piteå Hockey

Kommentarer
Postat av: Christer S

Riktigt bra skrivet, Mattias. Så roligt att få veta att vi alla egentligen tycker samma sak som ni spelare. Bi VILL ha jämnare matcher, bättre serier, ja allt! tror inte heller det spelarna det skiljer emellan, utan de tätare och hårdare matcherna.

2010-04-12 @ 21:52:32
Postat av: caztie

Riktigt och rätt, många är dom som återkommer till exakt samma slutsats, detta är ett nog så bra argument som vi bör belysa till hockeyförbundet då dom som högsta organ sitter med taktpinnen i hand.



Men innan man för frågan vidare till den nivån så måste man höra sig för om vad respektive förening anser om ideén och därmed den ekonomiska aspekten, då det är väl detta som de flesta ser som det största hindret, akilleshälen, så vad säger ni som representerar de olika föreningarna om detta, går det att lösa, har man ens på allvar försökt?. Ert deltagande är i vilket fall en nödvändighet i längden, så vi supportrar förutsätter att ni är med.



Så, hur kan man finna lösningar?, alla parter inklusive hockeyförbundet måste vara delaktiga i en lösning, och hur skulle den se ut i så fall, vilka är alternativen? hur kan vi supportrar hjälpa till med att finna lösningar?. Ett lite trist konstaterande är väl att denna fråga egentligen skulle ha väckts av dom styrande..... för länge sedan.....



Som många har noterat så finns det en ärlig gemensam vilja till förändring, hockeyn uppe i norr är värd att tas på allvar och inte förskansas till ett liv i hockeyns bakgårdar, denna blogg är väl ett ypperligt bevis på detta.



Mycket av ovanstående är frågor som stötts och blötts tidigare men jag kan inte påminna mig att man riktigt på allvar försökt lösa dessa, men det är nog dags att sätta ner foten och börja räta ut frågetecknen för att som sagt komma närmare en lösning och därmed en gynnsam utveckling av norrhockeyn.

2010-04-13 @ 14:08:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0